سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی چیست؟

0   نظر

سئو داخلی چیست؟

اگر بخواهیم در خصوص معنی لغوی سئو صحبت کنیم باید گفت که سئو (به انگلیسی: SEO) مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است. سئو انواع مختلفی دارد که شامل سئو داخلی یا آن پیج سئو( On Page SEO) سئو خارجی (به انگلیسی: Off Page SEO) و سئو تکنیکال Technical SEO)) می‌باشد. آن پیج سئو در واقع بیش‌تر به مجموع ساز و کارها و فعالیت‌هایی که گفته می‌شود که به منظور بهبود رتبه وبسایت در موتور جستجو صورت می‌گیرند. در واقع نتیجه انجام درست سئو داخلی، سایتی خواهد بود که در نتایج جستجو کاربران، در بین اولین‌ها قرار می‌گیرد. عوامل بسیاری هستند که بر آن-پیج سئو تاثیر می‌گذارند. از بین این عوامل می‌توان به کد نویسی با کیفیت، متون نوشتاری جذاب و یا رسانه‌های با کیفیت موجود در سایت، رابط و تجربه کاربری خوب اشاره کرد. در ادامه با فاکتورهای تاثیرگذار بر آن‌پیج سئو آشنا خواهید شد.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی چه فاکتورهایی دارد؟

متا تگ‌ها (Meta Tags)

متا تگ‌ها که از ده‌ها نوع مختلف هستند؛ هر کدام به نوع خود به سئو داخلی سایت کمک می‌کنند. گرچه گفته می‌شود که برخی از متا تگ‌ها به اندازه قبل تاثیر ندارند اما همچنان استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود. در ادامه با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.

Meta Description به بازدیدکنندگان خلاصه‌ای جمع و جور از محتوای پیج برای جلب ارائه می‌دهد. این خلاصه که در حدود ۱۷٠ کارکتر نوشته‌ می‌شود در صفحه نتایج نشان داده می‌شود. در واقع این همان بخشی است که در زیر عنوان آبی رنگ مطلب در گوگل، با فونتی ریز نوشته می‌شود.

Title در واقع عنوان محتوای صفحه است که تا ظرفیت ۷٠ کارکتر نوشته شده و به صورت بزرگ و آبی رنگ در صفحه نتایج نمایش داده می‌شود.

از دیگر متا تگ‌ها می‌توان به Robot Meta Tag، Canonical Tag، Meta Viewport Tag، و... اشاره کرد که هر کدام از آنان به نوعی به بهبود کیفیت صفحات کمک می‌کنند.

URL

شاید جالب باشد که بدانید برای الگوریتم گوگل، به تازگی آدرس سایت نیز مهم شده است! بنابراین در حال حاضر یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو داخلی این است که URL به درستی و مطابق سلیقه موتور جستجو تنظیم شود. در یک URL مناسب، از کلید واژه‌ها استفاده شده است. ویژگی مناسب دیگری که می‌توان برای URL عنوان کرد، کوتاه بودن آن است.

هدینگ تگ‌ها ( Heading Tags)

هدینگ تگ‌ها، مربوط به تیترگذاری هستند. نه تنها برای گوگل، بلکه برای بازدیدکنندگان سایت شما نیز این مسئله دارای اهمیت است که متن با تیترهای مشخص بخش‌بندی شده باشد. تیتر‌ها مطالب شما را سازماندهی می‌کنند و این مسئله بر سئو داخلی سایت شما نیز بسیار موثر است. در برخی از سایت‌ها وردپرسی (Wordpress) به طور خودکار این تگ‌ها اضافه می‌شوند اما در سایت‌های دیگر، باید هدینگ تگ‌ها که به ۶ دسته با نام‌های H1 تا H6 تقسیم می‌شوند را به درستی تشخیص داده و به صورت دستی وارد کرد.

سئو داخلی چیست؟

کلید واژه‌ها ( Keywords)

کلید واژه‌ها یا کلمه‌های کلیدی در واقع کلمات اصلی یک متن هستند که کل محتوا در مورد آن نوشته شده است؛ کلماتی که تولید کنندگان محتوای متنی به خوبی از اهمیت وجود آن آگاه هستند. تولیدکنندگان محتوای متنی تلاش می‌کنند تعداد درستی از کلمه کلیدی اصلی و حتی کلمات کلیدی فرعی را در متن رعایت کنند.

به میزان استفاده از کلمه کلیدی یا در واقع تعداد کاربرد این کلمات نسبت به تعداد کل کلمات متن، چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density) گفته می‌شود. چگالی کلمه کلیدی موجود در یک متن، برای گوگل بسیار اهمیت دارد. به طوری که کم و زیاد بودن آن برای سئو داخلی سایت ضرر دارد. اگر از تعداد متناسبی از کلمات کلیدی در کل متن استفاده شود، ارزش آن متن در نظر گوگل بالا خواهد رفت. از دیگر نکات مربوط به کلید واژه اصلی می‌توان به این اشاره کرد که استفاده از آن در ۱٠٠ کلمه ابتدایی متن به مزاج گوگل خوش‌آیند است. محتوای متنی‌ای که مطابق با این اصول نگاشته شود؛ در نهایت توسط متخصص برای بالا بردن رتبه سایت استفاده می‌شود.

لینک‌دهی

برای پی بردن به اهمیت لینک‌دهی به این مثال توجه کنید. فردی در یک سایت آشپزی در حال خواندن طرز تهیه سالاد سزار می‌باشد. در بخش طرز تهیه مرغ نوشته شده است که می‌توانید مرغ را گریل کنید؛ همچنین برای این‌کار می‌توانید از مرغ سوخاری شده نیز استفاده کنید. در این‌ قسمت از متن اگر صفحه مربوط به طرز تهیه مرغ سوخاری به به عبارت مربوطه لینک نشده باشد؛ مخاطبی که طرز تهیه مرغ سوخاری را نمی‌داند باید بگردد و طرز تهیه آن را جداگانه پیدا کند. احتمال این‌که برای مطلب اولیه نیز به سایت بازنگردد وجود دارد.

بنابراین بهتر است که متخصصین سئو داخلی سایت با لینک‌دهی مطالب درون سایت را به هم مرتبط سازند. لینک‌دهی مطالب به یکدیگر به صورت درون وبسایتی، ارتباط محتوایی مطالب را به موتور جستجو یادآور می‌شود. همچنین لینک‌دهی به صفحات خارجی دیگر وبسایت‌ها نیز عملی توصیه شده است که به افزایش اعتبار صفحات کمک می‌کند.

تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد

گوگل گزارش می‌دهد که روزانه، ۷.۵ میلیون مطلب در بخش بلاگ وبسایت‌های مختلف پست می‌شود. گرچه اطلاعات دقیقی از سهم ایران از این عدد در دسترس نیست اما بدون شک سهم جالب توجهی از ۷.۵ میلیون پست روزانه را محتواهای فارسی زبان به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین برای این‌که محتوای سایتی در بین آنان گم نشود؛ مهم است که مسئله تولید محتوا در سئو داخلی به شدت جدی گرفته شود. مطالب جدید متناسب با وضعیت روز دنیا، غیر کپی‌برداری شده و مطالب منحصر به فرد که نویسنده با قلم اختصاصی خود نوشته باشد مطالبی هستند که ارزش به اشتراک‌گذاری دارند. خوب است بدانید که عوض کردن جمله‌بندی هم از منحصر به فرد بودن مطالب می‌کاهد!

سئو داخلی چیست؟

رسانه‌های باکیفیت

تصاویر صفحات یک وبسایت شاید اولین چیزی باشند که به محض بارگیری صفحه دیده می‌شوند. بنابراین در مخاطب‌پسند بودن سایت بسیار تاثیرگذار هستند. استفاده از تصاویر با کیفیت، مرتبط و متفاوت با آن‌چه ممکن است در اکثر سایت‌ها دیده شوند به بهینه سازی موتور جستجو یا همان آن پیج سئو سایت کمک شایانی می‌کند. استفاده از ویدئوهای مرتبط، پادکست‌ها و فایل‌های صوتی مختلف که در رساندن مفهوم و پیام مطالب کمک‌کننده است. بنابراین به اشتراک گذاری رسانه‌های جذاب و مرتبط که در عین حال حجم کمی دارند به رضایت کاربران سایت می‌افزاید و همان‌طور که می‌دانید؛ رضایت کاربران برابر است با سئو داخلی رضایت‌بخش!

طراحی سایت رسپانسیو

سایت‌های رسپانسیو ( Responsive Sites) که ترجمه سایت‌های واکنش‌گرا برای آن‌ها در نظر گرفته شده؛ به سایت‌هایی گفته می‌شود که متناسب با اندازه صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، بدون به‌همریختگی و کاملا سازگار با دستگاه، محتوا نمایش داده می‌شود.

در حال حاضر حدود ۹٠ درصد از سایت‌های گوگل را سایت‌های رسپانسیو تشکیل می‌دهد. متخصصین آن پیج سئو خوب می‌دانند که رسپانسیو بودن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جلب رضایت کاربران است. یک سایت غیررسپانسیو تنها می‌تواند رضایت کاربرانی را جلب کند که برای وب‌گردی از کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنند. از دست دادن رضایت کاربرانی که تبلت یا گوشی همراه برای وب‌گردی استفاده می‌کنند یعنی فاجعه برای سئو داخلی!

سرعت سایت

واقعیت این است که دنیای پرسرعت امروزی انسان‌ها را بی‌صبر و حوصله کرده است. کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند که وبسایت‌ مورد نیازشان در کسری از ثانیه باز شود و وقتی برای تلف کردن ندارند. بنابراین طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که بدون هدر دادن ترافیک، به سرعت نمایش داده شود. سایت پرسرعت تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می‌کند؛ عاملی به شدت بر سئو داخلی سایت تاثیر دارد.

از دیگر موارد تاثیرگذار می‌توان به استفاده از کدهای اسکیما، طراحی جذاب فضای سایت و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان اشاره کرد.

به عنوان آخرین نکته باید گفت که آن پیج سئو در کنار دیگر انواع سئو، برای توسعه و به ثمر رساندن یک وبسایت بسیار حیاتی است. به همین خاطر است که سپردن وبسایت خود به یک تیم حرفه‌ای که پس از طراحی سایت، با آشنایی با اصول سئو داخلی، خارجی و تکنیکال و اجرای تمام و کمال این اصول، سایت شما را در رتبه بندی گوگل بالا بکشند امری بسیار مهم تلقی می‌شود. تیم حرفه‌ای وب و سئو می‌توانند شما را در این امور یاری کنند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما، تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

ما را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

برای مشاهده همه مقالات روی همه مقالات کلیک کنید

همه مقالات
  • نوشتن نظر
    نظر شما با موفقیت ثبت شد.
    Hurray! Your have successfully entered the captcha.

واتساپ