تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

0   نظر

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

برای شروع بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت باید کمی به گذشته برگردیم. در سال 2010 میلادی سخنانی از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی رتبه بندی سایت به گوش می‌رسید. البته این موضوع برای زمان خود تازگی داشت زیرا باقی روش‌های لینک بیلدینگ برای تاثیر بر روی سئو سایت به کار می‌رفت. نتایج در آن دوره نشان می‌داد داده‌های استخراج شده از فیس بوک، توسط گوگل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما ریتوییت شدن توسط کاربران توییتر به عنوان یکی راه‌های لینک سازی مطرح شد.

امروزه هیچ شکی در تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئوی سایت نیست. اما بر روی شدت و میزان اثر سیگنال‌های هر یک از شبکه‌های اجتماعی ابهاماتی در میان است. در این زمینه مطالعات متعددی صورت گرفته است، جدای از تفاوت در نتیجه‌ها، موضوع واحد میان آنها، افزایش اهمیت سیگنال‌ها در طول زمان بوده است. همین موضوع سبب به وجود آمدن سوالاتی شده است که در ادامه به بررسی بیشتر آنها می‌پردازیم.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

چرا و چگونه شبکه‌های اجتماعی بر روی سئو سایت تاثیر دارند؟

پاسخ‌گویی به چنین سوالی کمی بحث برانگیز است، اما به عقیده بسیاری از متخصصان شبکه‌های اجتماعی، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سئو سایت موثر است. در واقع تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن هر یک ناشی از عوامل متعددی است که در ادامه هر یک را به صورت جدا بررسی می‌کنیم. عوامل موثر در تاثیر مستقیم به شرح زیر است:

تعداد نفراتی که در فیس بوک برند شما را لایک می‌کنند

تعداد اشتراک گذاری‌های برند شما در فیس بوک

تعداد فالوئر‌های توییتر

تعداد توییت‌هایی که نام تجاری شما در آن منشن شده

عوامل موثر بر تاثیرات غیر مستقیم نیز به شرح زیر است:

افزایش نظرات مثبت به دنبال رضایت مشتریان

افزایش lnbound Link به علت بازدید بیشتر

کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان حضور و بازدید مجدد از سایت

اثرات مستقیم امری ساده و بدیهی هستند پس در ادامه درباره هریک از اثرات غیر مستقیم بیشتر شرح می‌دهیم. البته ناگفته نماند شبکه‌های اجتماعی موثر بر سئو سایت فقط فیس بوک و توییتر نیست. در کنار این موارد شبکه‌هایی نظیر لینکدین، گوگل پلاس و همچنین اینستاگرام نیز بر روی سئو سایت موثر است.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

افزایش lnbound Link به علت بازدید بیشتر و آگاهی کاربران

از جمله قدرتمندترین تاثیرات شبکه‌های اجتماعی قابلیت تولید lnbound Link توسط افزایش آگاهی از برند تجاری است. لینک‌های ارجاعی در حقیقت به آن دسته از لینک‌ها اطلاق می‌شود که در میان محتوا‌های متنی سایر سایت‌ها به صفحه سایت مورد نظر شما اختصاص داده می‌شود. از نظر گوگل نیز این لینک‌ها بیشترین ارزش را در میان لینک‌های خروجی و ورودی دارد، زیرا این امر سبب دیده شدن بیشتر در میان کاربران می‌شود. زمانی که برند و نام تجاری شما به صورت مستمر در فضای مجازی نقل قول شود، احتمال درج لینک سایت با افزایش همراه می‌شود. در اینجا باید اشاره کنیم لینک‌ها مهم‌ترین معیار، برای موتور‌‌های جستجوگر هنگام رتبه‌ بندی اند.

افزایش نظرات مثبت به دنبال رضایت مشتریان

امروزه اکثر کمپانی‌ها و شرکت‌های معتبر شبکه‌های اجتماعی را برای بسط و گسترش ارتباط و همچنین ارائه خدمات به مشتریان به کار می‌گیرند. کاربران و متقاضیان می‌توانند به شرکت‌ها توییت کرده و از آنها انتظار پاسخ داشته باشند. در این میان دسترسی آسان هر کاربری به یک کمپانی می‌تواند باعث ایجاد حس نزدیکی، ایجاد یک ارتباط طبیعی و قوی با برند، افزایش میزان وفاداری مشتریان و در نهایت بالا رفتن اعتماد آنها شود.

پیامی که شرکت‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و در قالب پست ارسال می‌کنند قابلیت ایجاد تصویر مشخصی از آنها در ذهن کاربران را دارد. در واقع آنها را در دید کاربران از سایر رقبا متفاوت‌تر نشان ‌می‌دهد. برای پی بردن به اهمیت این موضوع کافی است به تبلیغات معروف شرکت اپل که به‌ صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، دقت کنید.

برخی از متخصصان معتقدند اظهار نظرها درباره کسب و کارها و همچنین مثبت بودن آنها دو عامل مهم در سئو سایت است و بر رتبه‌بندی آن تاثیر دارد.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان حضور و بازدید مجدد از سایت

زمانی که کاربران و مشتریان از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با یک برند و وب سایت آشنا می‌شوند، به احتمال زیاد جزو بازدید کننده‌گان تکراری آن می‌شوند. در این صورت زمان و ساعت بیشتری را صرف ماندن در سایت می‌کنند که سبب افزایش میانگین Time on site شده و سبب بهبود هر چه بیشتر سئو سایت می‌شود.

کارشناسان معتقدند نرخ بانس ریت نیز بر روی سئو سایت و رتبه بندی آن تاثیری بسزایی دارد. در حقیقت این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای محتوای وب سایت است، اما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی آن ندارد. از طرف دیگر Time On Site پیچیدگی خاصی دارد. گوگل با احتساب مدت زمان حضور کاربر در یک سایت و سرچ مجدد وی، تشخیص می‌دهد که آیا وب سایت مورد نظر توانسته به نیاز کاربر پاسخ دهد یا خیر.

راهکار‌ های بهبود تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت

مثل سئو سایت، در مبحث شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز با عناوین on Site و off Site رو به رو هستیم. هنگام حضور در هر یک از شبکه‌ها باید به دو بخش نام‌ برده توجه کافی شود. هر یک از این عنوان‌ها دارای عناصری هستند که با یکدیگر متفاوت است. عناصر مد نظر به شرح زیر است.

عناصر on site عبارت‌اند از:

دکمه share یا همان به اشتراک گذاشتن

دکمه‌های اتصال (مانند لایک در فیس بوک و فالو در لینکدین)

عناصر off site نیز موارد زیر را در بر می‌گیرد:

حساب توییتر

صفحه فیس بوک و لینکدین

حساب کاربری یوتیوب

حساب کاربری پینترست

هنگام حضور در شبکه‌های اجتماعی نیز باید مراحلی را طی کرد. اولین گام ایجاد حساب کاربری با نام کسب و کار خود است. به هر میزان که در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور داشته باشید تعداد لینک‌های شما نیز افزایش می‌یابد، زیرا هر برنامه کاربران خاص خود را دارد. گام دوم ایجاد و طراحی وب سایت برای کسب و کار است. برای تاثیر مثبت بر سئو سایت، باید به صورت هفتگی مطلبی داخل سایت بارگذاری شود. غیر تکراری بودن و مفید بودن مطالب یک سایت نیز مورد توجه موتور‌های جستجو بوده و بر سئو سایت تاثیر مثبتی دارد.

اگر برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خود زمان کافی ندارید می‌توانید فردی را در این زمینه استخدام کنید. در حال حاضر نیز آگهی‌های بسیاری در این زمینه به اشتراک گذاشته می‌شود. آخرین مرحله هماهنگ کردن محتوای On site و Off site است. به عنوان مثال زمانی که محتوایی در وبلاگ خود منتشر می‌کنید چکیده‌ای از آن را به همراه لینک در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. دکمه share را نیز در دید مخاطب قرار دهید، این امر می‌تواند باعث انتشار بیشتر محتوای شما در توییتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس و غیره شود.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت از دیدگاه آماری

به طور میانگین حضور در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مثبتی بر سئو سایت و رتبه بندی آن دارد و این ارتباط تقریبا خطی است (حداقل برای 5 رتبه اول در هر جستجو). یعنی وب سایت‌هایی که رتبه بهتری را کسب کرده‌اند، فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته‌ اند. در عین حال به هر میزان که به انتهای صفحات سرچ نزدیک می‌شویم، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر خطی خود را از دست می‌دهند. از دیدگاه آمار نیز فعالیت در شبکه‌های فیس‌بوک و گوگل پلاس (Comment, Like, Share) ارتباط خطی‌تری با رتبه سایت، نسبت به سایر شبکه‌ها دارد.

سخن پایانی

از میان جمعیت 7.5 میلیارد نفری جهان، حدود 2.8 میلیارد نفر به عنوان کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. با توجه به افزایش روزافزون کاربران، سیگنال‌های حاصل از شبکه‌های اجتماعی نیز در آینده تاثیر بیشتری را بر رتبه‌ بندی و سئو سایت خواهد گذاشت. با توجه به مطالب گفته شده شاید ترغیب شوید که فقط در فیس‌بوک و گوگل پلاس فعالیت داشته باشید. اما هر شبکه اجتماعی کاربران خاص خود را دارد و می‌تواند بر رتبه‌بندی سایت شما موثر باشد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما، تماس بگیرید
در صورت درخواست چند زبانه سازی وب سایت، به ازای هر زبان اضافه 50 درصد به قیمت پلن انتخابی اضافه می گردد.

با ما تماس بگیرید

ما را به اشتراک بگذارید

    1. ناشناس 5 مهر ماه 1398

      تهیه نرم افزار سفارشی در وب و سئو در طی مراحلی انجام می شود. ابتدا بایستی نیازسنجی انجام شود. بر طبق نیازسنجی طراحی و تحلیل انجام شوه و پیاده سازی توسط تیم حرفه ای برنامه نویسی انجام شود.

      1. ناشناس 5 مهر ماه 1398

        تهیه نرم افزار سفارشی در وب و سئو در طی مراحلی انجام می شود. ابتدا بایستی نیازسنجی انجام شود. بر طبق نیازسنجی طراحی و تحلیل انجام شوه و پیاده سازی توسط تیم حرفه ای برنامه نویسی انجام شود.

    2. ناشناس 5 مهر ماه 1398

      تهیه نرم افزار سفارشی در وب و سئو در طی مراحلی انجام می شود. ابتدا بایستی نیازسنجی انجام شود. بر طبق نیازسنجی طراحی و تحلیل انجام شوه و پیاده سازی توسط تیم حرفه ای برنامه نویسی انجام شود.

    نوشتن نظر

واتساپ