برای رونق کسب و کار روی کدام تمرکز کنیم؟ شبکه های اجتماعی یا طراحی وب سایت؟

برای رونق کسب و کار روی کدام تمرکز کنیم؟ شبکه های اجتماعی یا طراحی وب سایت؟

برای رونق کسب و کار روی کدام تمرکز کنیم؟ شبکه های اجتماعی یا طراحی وب سایت؟

0   نظر

برای رونق کسب و کار روی کدام تمرکز کنیم؟ شبکه های اجتماعی یا طراحی وب سایت؟

کسب و کارهای اینترنتی امروزه بخش مهمی از وبگردی‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند. امروزه همانند کسب و کارها نیز شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند برای خریدهای مختلف، به شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت‌های مرتبط با محصول مورد نیاز خود مراجعه کنند.مدت‌ها است که افراد برای خرید لباس، کتاب، اکسسوری، طلا، مواد غذایی، خوراکی و... ترجیح می‌دهند صفحه گوشی خود را باز کرده و بدون معطلی محصول انتخابی خود را درب منزل تحویل بگیرند. به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی ممکن است بخواهید بدانید که بهتر است زمان خود را برای رونق کسب و کار خود در کدام یک از این پلتفرم‌ها (به انگلیسی: Platforms) صرف کنید. دانستن این‌که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به شما امکان رشد بیش‌تری می‌دهد یا راه‌اندازی و طراحی سایت، سوالی است که باید برای پاسخ آن تا ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برای رونق کسب و کار، روی کدام تمرکز کنیم؟ شبکه های اجتماعی یا طراحی وب سایت؟

در ابتدا بهتر است با هر دو پلتفرم بیش‌تر آشنا شویم.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یا به عبارتی دیگر رسانه‌های اجتماعی (Social Media) در واقع مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مختلفی است که از روش‌های مختلف، امکان ارتباط با افراد دیگر را در سراسر جهان فراهم می‌کنند. این شبکه‌ها با قابلیت به اشتراک گذاشتن انواع مختلف رسانه، به ارتباط افراد مختلف با یکدیگر، از جمله ارتباط فروشندگان با مشتری‌ها، شکلی نوین و تازه‌تر بخشیده‌اند. ماهیت این شبکه‌ها ارتباط و تعامل مستمر است. چیزی که در طراحی سایت فروشگاهی امکان آن وجود ندارد. در دهکده جهانی اینترنت، ارتباط صمیمانه و هدفمند در رسیدن به رشد، اهمیت بالایی دارد.

وبسایت‌ها

وبسایت‌ها (به انگلیسی: Websites) در واقع مجموعه‌ای متشکل از سایت‌ها (به انگلیسی: Sites) یا به عبارتی دیگر، صفحات اینترنتی هستند که با یک دامنه اختصاصی به یکدیگر متصل می‌شوند. این صفحات اینترنتی که همیشه قابل بازدید و استفاده برای وب‌گردان می‌باشند؛ توسط افراد متخصص در زمینه طراحی سایت ساخته می‌شوند. وبسایت‌ها در واقع در ایجاد امکان دسترسی به فروشگاه و خرید محصولات موثرتر هستند تا ایجاد ارتباط میان فروشندگان و مشتری‌ها.

در ادامه به شرح مزیت‌ها و معایب این دو پلتفرم در مقایسه با هم به طور کاملا منصفانه، خواهیم پرداخت.

راه‌اندازی رایگان یا هزینه‌بر؟

اولین مزیت راه اندازی کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی نسبت به طراحی سایت، رایگان بودن آن است. این شبکه‌ها با در دسترس قراردادن یک صفحه اجتماعی از پیش طراحی شده این امکان را به شما می‌دهند تا بدون صرف هزینه به توسعه خرید و فروش خود بپردازید.

این شبکه‌ها بدون دریافت هیچ هزینه‌ای و ایجاد هیچ‌گونه محدودیت غیرمعقولی، در فضایی کاملا از پیش طراحی شرایط رشد کسب و کار شما را فراهم می‌کنند. کافی‌ست با ثبت نام و ارائه تغییراتی مختصر در بخش‌هایی که امکان تغییر آنان وجود دارد؛ فرآیند توسعه بیزینس (به انگلیسی: Business) خود را شروع کنید.

در خصوص وبسایت‌ها، نمی‌توان چنین حرفی زد؛ مگر این‌که صاحب کسب و کار خود یک طراح سایت باشد! از آن‌جایی که طراحی سایت برای فروشگاه اینترنتی، کاری نیست که عموم افراد بتوانند انجام دهند؛ طراحان سایت برای به نمایش گذاشتن مهارت خود در این کار، از شما هزینه دریافت می‌کنند. البته این هزینه در قبال تمامی مزایای که طراحی سایت مرتبط با کسب و کارتان به شما می‌دهد کاملا معقول است.

برای رونق کسب و کار، روی کدام تمرکز کنیم؟ شبکه های اجتماعی یا طراحی وب سایت؟

در دسترس بودن

شبکه‌های اجتماعی این امکان را به وجود می‌آورند تا صاحبان کسب و کار به طور مستقیم با مشتریان خود در ارتباط باشند. برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند با مشتریان خود روابط دوستانه برقرار کنند که خود نوعی جالب و کارآمد از بازاریابی به حساب می‌آید. اما در وبسایت‌ها امکان این‌کار فراهم نیست. فضای وبسایت، فضایی رسمی است که اجازه ایجاد صمیمیت میان فروشندگان و مشتریان را نمی‌دهد.

از طرف دیگر، وبسایت‌ها پلتفرمی هستند که به صورت ۲۴ ساعته در دسترس مشتریان قرار دارند. گرچه برای هر دو پلتفرم امکان مشاهده محصولات در هر ساعت از شبانه روز فراهم است اما ثبت خرید در هر زمان، تنها مختص خرید از وبسایت است. صاحب کسب و کار و یا حتی ادمین فعال در شبکه اجتماعی او، حتی در بهترین روزهایشان نیز نمی‌توانند به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی مشتریان باشند.

فروش خودکار

فروش در شبکه‌های اجتماعی مستلزم این است که فردی با انضباط مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. فردی که بتواند دائما موجودی و قیمت محصولات را چک کرده و به مشتریان اطلاع دهد، خرید آن‌ها را ثبت نموده و اطلاعات مربوط به نشانی و تماس آن‌ها را ثبت کند و از همه مهم‌تر، در هیچ‌کدام اشتباه نکند! کاری که در حجم زیاد، تنها از یک ربات برمی‌آید.

سایت‌ها می‌توانند به عنوان یک مسئول فروش خودکار عمل کنند. یک سایت درست طراحی شده در واقع وظایف یک مسئول فروش و حسابدار را نیز به دوش می‌کشد. در حقیقت با رشد کسب و کار در شبکه‌های مجازی نیاز به سایت برای ثبت سفارشات، موضوعی غیر قابل اجتناب است. سایت‌ها با امکان اتصال به درگاه پرداخت الکترونیک، ثبت سفارش را در هر زمان فراهم می‌کنند. با طراحی سایت، دیگر مشتریان شما ساعت‌ها منتظر پاسخ پیام‌هایشان نخواهند ماند.

قابلیت شخصی‌سازی

همان‌طور که پیش‌تر خواندید؛ شبکه‌های اجتماعی یک صفحه، کانال یا گروه با قالبی مشخص در اختیار صاحبین کسب و کار قرار می‌دهند. به جز چندین مورد از پیش تعیین شده، افراد امکان ایجاد تغییرات چندان منحصر به فردی ندارند. به عنوان مثال ماهیت تمامی پیج‌های اینستاگرامی یکی است. صفحه‌ای با قالب مشخص که به جز نام کاربری، صفحه پروفایل، بیوگرافی و عدد مربوط به تعداد دنبال کنندگان، دنبال شوندگان و پست‌ها، در خصوص باقی موارد در تمامی پیج‌ها یکسان است.

اما در طراحی سایت، افراد از این مزیت برخوردار هستند که وبسایت فروشگاه خود را دقیقا همان‌طور که می‌خواهند طراحی کنند. می‌خواهید هر روزه محصول برتر شما بالای صفحه به صورت چشمک‌زن نمایش داده شود؟ می‌خواهید حراج‌ها اولین چیزی باشند که بازدیدکنندگان شما می‌بینند؟ می‌خواهید نام برندتان بزرگ‌ترین قسمت سایت باشد؟ می‌خواهید محصولات جدید در دسته‌بندی‌های مرتبط خود قرار بگیرند؟ می‌خواهید پس زمینه سایت رنگ مورد علاقه‌تان باشد؟ همه این‌ها با طراحی سایت ممکن هستند.

رشد پر هزینه

در مورد ظرفیت رشد اگر بخواهیم صحبت کنیم؛ باید گفت که شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایت‌ها شرایط رشد را بیشتری را برای کسب و کارها فراهم می‌کنند. ممکن است از طریق یک پست جالب و متفاوت که الگوریتم پلتفرم انتخابی شما آن را مخاطب‌پسند قلمداد کرده است؛ بتوانید بازدیدهای میلیونی را نصیب خود کنید. البته ناگفته نماند که رشدی علاوه بر خلاقیت و تلاش، به شانس هم نیاز دارد. معقول‌ترین روش بالا بردن بازدید و دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ است که نیازمند صرف هزینه بالایی است.

برای رونق کسب و کار، روی کدام تمرکز کنیم؟ شبکه های اجتماعی یا طراحی وب سایت؟

می‌توان گفت که همچین ساز و کاری برای ارتقای سایت‌ها نیز وجود دارد. اگر علاوه بر طراحی سایت، سئو (SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو) آن را نیز به دست افراد مطمئن بسپارید؛ گوگل وبسایت شما را ارزشمند تلقی نموده و در نتایج خود جایگاه بالاتری به آن می‌دهد. بدون شک بالا بردن وبسایت نیز بدین ترتیب هزینه‌بر خواهد بود.

شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت؟

پس از مقایسه هر دو پلتفرم به همراه مزایا و معایب آن‌ها می‌توان گفت که استفاده از هر دوی آن‌ها برای رونق بخشیدن به یک کسب و کار بسیار اقدام موثری خواهد بود. شبکه‌های مجازی می‌توانند در جذب هر چه بیش‌تر مخاطب و مشتری راهکار کاملا موثری باشند. جذب ساده‌تر و جالب‌تر مشتری‌هایی که می‌توانند در برندسازی شما مشارکت کنند. همچنین طراحی سایت به دلیل فضای رسمی و دسترسی راحتی که سایت‌ها دارند؛ به برند شما اعتبار و اصالت بیش‌تری می‌بخشد. پس در نتیجه از استفاده همزمان از هر دو بهترین رویکردی است که برای توسعه و رونق کسب و کار خود در پیش بگیرید. اما اگر به هر دلیلی پای انتخاب در میان بود، بهتر است با در نظر گرفتن نکات گفته شده پلتفرمی که بیش‌تر برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

تیم مجرب و متخصص وب و سئو برای انجام تمامی امور مربوط به توسعه و طراحی سایت، در دسترس علاقه‌مندان هستند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما، تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

ما را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

برای مشاهده همه مقالات روی همه مقالات کلیک کنید

همه مقالات
  • نوشتن نظر
    نظر شما با موفقیت ثبت شد.
    Hurray! Your have successfully entered the captcha.

واتساپ