طراحی سایت آموزش آنلاین

طراحی سایت آموزش آنلاین

طراحی سایت آموزش آنلاین

0   نظر

طراحی سایت آموزش آنلاین

با شنیدن عبارت آموزش آنلاین خاطرات دوران کووید ۱۹ یا همان کرونا، برای بسیاری زنده می‌شود. با تلاش برای دیدن نیمه پر همه‌گیری کرونا، می‌توان گفت که گسترش آموزش آنلاین بزرگ‌ترین خدمتی بود که کرونا در کل دنیا، به ویژه کشور عزیزمان به حوزه آموزش کرد؛ چرا که حال در دوران پس از کرونا، بسیاری از افراد با چم و خم آموزش آنلاین آشنا هستند. مزایای این نوع از آموزش باعث شده است که بسیاری از موسسات آموزشی خدمات خود را همچنان به صورت آنلاین ارائه دهند. در واقع آموزش آنلاین با شکستن محدودیت‌های مکانی و زمانی، برای بسیاری از افراد آموزشی کارآمدتر به حساب می‌آید. بهتر است که آموزش آنلاین در دستور کار مجموعه‌های موفق آموزشی قرار گیرد. اولین قدمی که باید موسسات برای ارائه این نوع آموزش بردارند؛ طراحی سایت آموزش آنلاین است.

طراحی سایت آموزش آنلاین

اهمیت طراحی سایت آموزش آنلاین در چیست؟

ممکن است برخی مدیران موسسات به این فکر کنند که نیازی به پرداخت هزینه برای سایت نیست و تنها از طریق شبکه مجازی می‌توان پلتفرمی برای آموزش آنلاین تشکیل داد. در وهله اول باید گفت که یک سایت خوب طراحی شده بر اعتبار یک مجموعه با ادعای ارائه خدمات آموزش آنلاین می‌افزاید. گذشته از بحث اعتبار، برخورداری از چنین سایتی تعامل و ارتباط را برای دانشجویان و اساتید آسان می‌سازد. یک سایت آموزش آنلاین امکاناتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد که با هیچ پلتفرم مجازی دیگری قابل قیاس نیست.

مواردی که طراحان سایت به هنگام طراحی سایت آموزش آنلاین در نظر می‌گیرند تا سایتی پر از امکانات به مشتریان خود ارائه دهند؛ به شرح زیراند:

دوره‌های آموزشی

مهم‌ترین بخش یک سایت آموزش آنلاین، دوره‌هایی است که در آن ارائه می‌شوند. این دوره‌ها که می‌توانند آنلاین و آفلاین باشند باید در قالبی جذاب به مخاطبان نمایش داده شوند تا بتوانند توجه آنان را جلب کنند. دوره‌ها باید حاوی یک معرفی مختصر اما جالب و تاثیرگذار باشند که کاربران سایت از محتوای آنان کم و بیش باخبر شوند. همچنین قرار دادن دوره‌های آموزشی در دسته‌بندی‌های مرتبط، دسترسی به آنان را برای بازدیدکنندگان سایت راحت‌تر می‌کند. به عنوان مثال در یک سایت آموزش زبان آنلاین، دسته بندی دوره‌ها به دوره‌های Speaking, Listening, Writing, Reading comprehension و... اقدامی بسیار موثر است. در طراحی سایت آموزش آنلاین، دسته‌بندی صحیح دوره‌ها از این جهت مهم است که به دست جامعه هدف خود برسند.

نکته‌ای مهم در خصوص دوره‌های آموزشی، پرداخت هزینه است. امکان پرداخت از طریق درگاه‌های پرداخت به جای کارت به کارت کردن، ویژگی‌ای است که کاربران یک سایت آموزشی آن را ستایش می‌کنند.

پلتفرم برگذاری کلاس

کلاس‌های آنلاین یک مجموعه آموزشی، به دو حالت ممکن است برگذار شوند. حالت اول زمانی است که موسسه قصد دارد از یک برنامه جدا برای برگذاری کلاس‌ها استفاده کند (مانند Adobe Connect). در این صورت طراح سایت باید دسترسی به برنامه را جوری طراحی کند که تا با چند کلیک ساده، برنامه به طور خودکار باز شده و کلاس اجرا شود.

حالت دوم زمانی که است که موسسه قصد دارد برای برگذاری کلاس‌های خود؛ پلتفرمی منحصر به فرد طراحی نماید. در صورت از طراحی سایت آموزش آنلاین، طراحی این پلتفرم نیز باید جداگانه انجام بگیرد. کارآمد بودن فضای کلاس، امکان تعامل بین اساتید و شاگردان (تایپ کردن، دست بلند کردن و...)، امکان اشتراک گذاری فایل‌ها با فرمت‌های مختلف در کلاس، امکان انجام ارائه کلاسی توسط دانش آموزان و... همه از مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

طراحی سایت آموزش آنلاین

معرفی اساتید مجموعه آموزشی

واقعیت این است که اعتبار مجموعه به اعتبار اساتید آن می‌افزاید؛ البته باید گفت که برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند. برای مخاطبان یک سایت آموزشی مهم است که اساتید فعال در آن مجموعه چه کسانی و با چه میزان مهارت و دانش هستند. بنابراین تعبیه بخشی برای معرفی اساتید از نکات مهمی است که به هنگام طراحی سایت آموزش آنلاین باید در نظر گرفته شود. در این بخش، نام کامل هر استاد به همراه تصویر او، شرحی مختصر از سوابق تحصیلی، آموزشی و... باید ارائه شود. این‌کار در جذب مخاطبان و جلب اعتماد آنان تاثیر به‌سزایی دارد.

حساب کاربری

اساتید و شاگردان هر دو در سایت آموزشی باید حساب کاربری مخصوص خود را داشته باشند. برخی موسسات ترجیح می‌دهند شاگردان خود حساب کاربری را ساخته و فرآیند یادگیری را آغاز کنند؛ برخی دیگر حساب کاربری را با توجه به اطلاعات دریافتی می‌سازند و از علم‌آموزان خود می‌خواهند تنها با وارد کردن نام کاربری و رمزی که به آن‌ها داده می‌شود؛ به حساب دسترسی پیدا کنند. اساتید هر مجموعه نیز باید برای خود پنلی مستقل داشته باشند. امکانات و دسترسی‌های این دو قطب آموزشی با هم فرق می‌کنند. به عنوان مثال پدید آوردن تکلیف جدید تنها برای اساتید امکان‌پذیراست. آپلود کردن تکالیف انجام شده نیز تنها در حساب کاربری مربوط به شاگردان ممکن است.

تقویم آموزشی

یکی از موارد بسیار مهمی که تقریبا تمامی دانشجویان در سیستم‌های آموزش آنلاین به دنبال آن هستند؛ تقویم آموزشی برای اطلاع از تاریخ شروع و پایان کلاس‌های ترم جدید، تاریخ حذف و اضافه، تاریخ امتحانات و... است. هر موسسه آموزشی موظف است برای از بین بردن ابهامات در خصوص زمان رخداد‌ها، تقویمی پویا مطابق با تغییرات رخ داده در هر بازه زمانی (معمولا یک ترم سه ماهه یا بیش‌تر) در طراحی سایت آموزش آنلاین خود ارائه دهد.

پنل برگذاری آزمون آنلاین

یادگیری بدون سنجش عملا امری بیهوده است. اساتید به دلایل مختلفی نیاز دارند تا شاگردان خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. در طراحی سایت آموزش آنلاین، باید برای آنان این امکان فراهم شود تا بتوانند به راحتی سنجش را انجام دهند. سنجشی عاری از هرگونه خطا و تقلب!

در طرف دیگر ماجرا کسانی هستند که مورد سنجش قرار می‌گیرند. آزمون دادن در سایتی پر سرعت، عاری از خطا با فضای کاربری آسان از حقوق مسلم آن‌هاست تا در فضایی دور از تنش و استرس دانش خود را به نمایش بگذارند.

بنابراین بخشی که در آن آزمون‌های آنلاین برگذار می‌شوند؛ بر کیفیت آموزشی و در نتیجه، میزان رضایت از مجموعه آموزشی بسیار تاثیرگذار است و باید به هنگام طراحی سایت به همه جوانب آن توجه نمود.

پشتیبانی و تماس با ما

کاربران سایتی آموزشی ممکن است در بخش‌های مختلفی از سایت با مشکل و خطا رو به رو شوند. همچنین برخی از آنان اولین بار است با چنین سیستمی رو به رو شده‌اند و سرشار از سوال و ابهام هستند. در چنین مواقعی پشتیبانی سایت می‌تواند ناجی روز باشد. اهمیت پشتیبانی در چنین حالتی در این است که با حل مشکلات و پاسخ به سوالات در خصوص بخش‌های مختلف سایت، به مخاطبین مجموعه نشان می‌دهد که مجموعه برای کاربران خود ارزش قائل است و همواره به فکر آن‌هاست.

طراحی سایت آموزش آنلاین

در بخش تماس با ما، کاربران سایت آموزشی می‌توانند به پاسخ سوالات خود در خصوص دوره‌های آموزشی و نحوه برگذاری آن‌ها دست یابند؛ سوالاتی که جواب آن‌ها را در سایت نیافته و دانستن آن‌ها برای آنان مهم است.

تاریخچه مجموعه و تور مجازی

برای افرادی که در دوره‌‌های مجموعه‌ای شرکت می‌کنند؛ همچنین درخصوص کودکان و نوجوانان حتی برای والدین آنان بسیار مهم است که مجموعه‌ای که قرار است زمان و پول خود را در آن صرف کنند چگونه مجموعه‌ای است. قطعا خواندن در مورد موفقیت‌ها و افتخارات علمی یک مجموعه معتبر که از کادری مجرب تشکیل شده و سال‌ها است که در زمینه آموزش فعالیت موفق داشته است بر اعتماد و تمایل افراد می‌افزاید.

گرچه جامعه هدف قرار است به صورت مجازی در کلاس‌های موسسه آموزشی شرکت کنند اما برای آنان مهم است که اگر روزی امکان شرکت در کلاس‌های حضوری این مجموعه را داشته باشند؛ با چه فضایی قرار است رو به رو شوند. تور مجازی با ارائه تصاویر ۳۶٠ درجه از بخش‌های مختلف موسسه می‌تواند در شناساندن فضای موسسه آموزشی به مخاطبین، خیال آن‌ها از همه جهت راحت کند.

در طراحی سایت آموزش آنلاین، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار، تیمی است که آن را طراحی می‌کند. تیم تخصصی وب و سئو با سال‌ها تجربه می‌تواند طراحی سایت آموزش آنلاین را به بهترین نحو و با توجه به تمامی نکات مهم، برای مشتریان خود به انجام برساند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما، تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

ما را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

برای مشاهده همه مقالات روی همه مقالات کلیک کنید

همه مقالات
  • نوشتن نظر
    نظر شما با موفقیت ثبت شد.
    Hurray! Your have successfully entered the captcha.

واتساپ